Online marketing vidensportal

Kontakt Dan Vester
Home » Seo leksikon

Seo leksikon – Forstå seo på 1 minut

SEO ordbog

Dansk SEO Ordbog

Når snakken falder på SEO, er der mange forskellige termer, som ofte kan virke meget komplekse. Jeg har derfor samlet mange af de mest benyttede termer og udtryk indenfor SEO. Se herunder og bliv klogere

Mere om SEO
Seo leksikon2024-12-04T16:47:16+01:00

Nogle af de mest benyttede Seo værktøjer

Ahrefs

SemRush

Majestic

Moz

Seo leksikon & ordbog til Google

En samling med de mest almindelige ord indenfor SEO på en overskeulig måde

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S |T | U | V | W 

0-9

301 redirect

En 301 redirect er en permanent vidrestiling af en URL adresse, som fortæller søgemaskinerne at den gamle URL adresse er flyttet til ny permanent URL, internt eller eksternt

301 redirect

302 redirect

En midlertidig viderestilling laves med 302 redirect. Har du en side eller et helt website som ikke er tilgængeligt i en periode, men på et senere tidspunkt kommer tilbage, så kan en 302 redirect benyttes

302 redirect

404 fejl

En 404 fejl angiver, at siden ikke findes. Der kan være mange grunde til at en 4040 fejl opstår. Dit website bør ikke indeholde 404 fejl, hverken til eksterne kilder eller internt

404 fejl

A

Accuranker

Billig SEO værktøj til at måle placeringer i søgemaskinerne. Indtast de søgeord du vil have placeringer for og kort tid efter har du de aktuelle placeringer. Formentlig et af de billigste (brugbare) værktøj til live måling af seo søgeord og placeringer i søgemaskinerne

Accuranker

Algoritme

Ordet algoritme, refererer til en specifik procedure eller en sæt af regler, der bruges til at løse et bestemt problem. Algoritmer er grundlæggende kode, som driver den moderne verden. Algoritmer er hele grundlaget for programmering

Algoritme

Alt tekst – Alt attribut

Alt tekster er en attributt, som kan kobles på et billede (img tag, som er HTML koden til et billede).
Det anbefales altid at tilføje alt-tekst, for på den måde at tilføje et ekstra søgeord til dine billeder. Dette fremmer chancen for at få billedet vist i en billede søgning.

alt tekster

Ankertekst – Anchor text

En ankertekst er den synlige tekst i et link, den klikbare tekst i hyberlinket. Ofte den del af hyberlinket som sender dig videre til den nye landingsside. Rent faktisk så kan alt teksten på et billede optræde som ankertekst, hvis billedet indeholder et link. Bør altid beskrive hvad der venter på den nye landingsside

Ankertekst

B

Backlink

Backlinks, også kendt som indgående links eller indkommende links, er links fra en webside på et websted til en anden webside. Når en webside linker til andre indhold eller sider på nettet

Backlink

Black Hat

Black hat er indenfor SEO en strategi hvor retningslinjerne fra søgemaskinerne ikke følges og med det ene formål at opnå personlige fordele

Black hat

Blog

En blog er en hjemmeside, hvor der kan skrives artikler, som ofte kan kommenteres på. Der er mange muligheder for valg af CMS system til en blog

Blog

Brugergenereret indhold

Brugergenereret indhold er et begreb, der refererer til indhold – tekst, billeder, videoer, anmeldelser, osv., der fremstilles og deles af almindelige personer snarere end af professionelle indholdsproducenter eller virksomheder. 

Brugergenereret indhold

C

Canonical

Et canonical tag er benyttes i kildekoden på dit website. Tagget fortæller søgemaskinerne, at der findes en anden tilsvarende side, som skal betragtes som den originale side

Canonical

Citations

En citation, i digital marketing, refererer til enhver online henvisning til navnet på en virksomhed, dens adresse og telefonnummer, også kendt som NAP (Name, Address, Phone Number). 

Citations

Cloaking

Cloaking betragtes som Black Hat seo og en en seo teknik, som viser en unik side for søgemaskinerne og en anden unik side for brugeren. På den måde kan søgemaskinerne manipuleres

Cloaking

CMS

Et Content Management System (CMS) benyttes til at organisere og præsentere dokumenter og andet indhold på en hjemmeside. Der findes mange forskellige CMS-systemer, så vælg det rigtige

CMS

Content

Unikt content er altafgørende for SEO og kan påvirke dine resultater i både negativ og positiv retning. Sørg for at alt content er unikt og at kvaliteten altid er i top. Det belønnes af søgemaskinerne

Content

Content dybde

Content dybde er et udtryk der ofte bruges inden for digital markedsføring og search engine optimization (SEO). Det refererer til niveauet af detaljeret og relevant information, der er på en bestemt webside eller i indholdet af et website

Content dybde

Core Web Vitals

Core Web Vitals er en kombination af specifikke faktorer, som Google anser for vigtige for en websides samlede brugeroplevelse. Core Web Vitals består af tre specifikke hastigheds- og brugeroplevelsesmålinger

Core Web Vitals

Conversion Rate Optimization

Conversion rate optimization (CRO) er en systematisk og metodisk tilgang til at forbedre effektiviteten af et website. Denne teknik er centreret omkring at tiltrække besøgende til dit website

CRO

Crawler

En crawler, også kendt som en spider, web crawler eller webbot, er en special designet software som bruges af internettets søgemaskiner. Et af kendetegnene ved en crawler er, at den bevæger sig gennem internettet via links.

crawler

CTR

CTR er en forkortelse af Click Through Rate og giver et overblik over, antallet af personer, som klikker på dit resultat, frem for andre resultater i SERP (søgeresultater)

CTR

D

Døde links

Døde links er links, som peger på en ikke eksisterende side. Er antallet af døde links for stort, kan det have en negativ indflydelse på din SEO. Sørg derfor altid for, at få rettet op på links, som ikke virker

Døde links

Duplicate Content

Duplicate Content er indhold, som vises på flere forskellige sider. indeholder dit site større mængder at duplikeret indhold, kan dette være skadeligt for din SEO

Duplicate conten

E

Edu links

.edu links er links fra fra domæner med endelsen .edu. Disse domæner benyttes af uddannelsesinstitutioner i USA. fx universiteter m.m. Det er ikke muligt selv at oprette domæner med endelses .edu

Edu links

Ekstern linkning

Ekstern linking er en fundamental del af SEO (Search Engine Optimization), hvilket betyder søgemaskineoptimering. Det er processen at etablere links, der peger fra én hjemmeside til en anden.

Ekstern linkning

F

Footer links

Footerlinks er de links du finder i bunden af en hjemmeside. Ofte indeholder disse footerlinks, links til grundlæggende sider, som fx kontakt informationer m.m. Footer links er derfor ofte gennemgående på alle siderne af hjemmesiden

Footer links

G

Gæsteblogging

At gæste blogge kan være en oplagt m¨de, at opnå større opmærksomhed og synlighed.
Ordet gæsteblogging er, som det antyder at blogge på andre blogs

Gæsteblogging

Google

Google er verdens mest brugte søgemaskine. Fx så står Google her i Danmark for mere end 95% af alle søgninger på internettet. Det er også netop Google som der, for de fleste er fokus på, når der snakkes SEO.

Google

Google Business Profile

Google Business Profile er en fantastisk online service tilbudt af Google, der giver virksomhedsejere mulighed for at fremvise deres virksomheds informationer på Google. Nogle af de steder profilen vises er Google Search og Google Maps.

GBP

Googlebot

Googlebot er navnet på Googles crawlere. Googlebot crawler sig igennem din hjemmeside, ved at følge interne og ekster links på hjemmesiden, hvorefter disse kan indekseres

Googlebot

H

H1 overskrifter

HTML overskrifter er rangeret efter vigtighed og betegnes med H1 – H6, hvor H1 er den vigtigste overskrift. I en god overskrift bør det vigtigste søgeord indgå, som en integreret del at teksten

H1 overskrifter

Hastighedsoptimering

Hastigheds optimering af et website har stor betydning for den samlede SEO og ikke mindst bruger oplevelsen. Se med her, hvordan du kan hastighedsoptimere din egen hjemmeside

Hastighedsoptimering

.htaccess fil

En .htaccess fil er en konfigurationfil, som benyttes af flere forskellige server typer. Filen kan benyttes til at sætte adgangskontrol på dele af en hjemmeside, lave redirects og meget mere. Mulighederne er mange

.htaccess fil

HTML

HTML er et standardtekstmarkeringssprog, der bruges til at skabe og designe hjemmesider. I sin enkleste form fortæller det webbrowsere, hvordan indholdet på en side skal struktureres og præsenteres.

HTML

HTML Sitemap

Et HTML sitemap indeholder links til siderne på en hjemmeside. Som udgangspunkt er alle siderne listet i sitemappet selvom dette ikke er et krav. Et HTML sitemap må ikke forveksles med et XML sitemap

HTML sitemap

HTTPS

HTTPS står for Hypertext Transfer Protocol Secure. Det er en udvidelse af HTTP-protokollen, der anvendes til sikker kommunikation over et computernetværk, typisk internettet. HTTPS gør det mere sikkert ved at kryptere de data

HTTPS

Hummingbird

Hummingbird Algoritme er en søgemaskine algoritme, der blev introduceret af Google tilbage i 2013. Målet med algoritmen er at leve op til den løbende udvikling og krav til moderne søgninger.

Hummingbird

I

Indeksering

Indekseringen sker lige efter at crawleren har scannet sitet. Crawleren indsamler alle nødvendige informationer og rangerer derefter informationerne i deres index. På den måde kan søgemaskinerne præsentere de bedste og mest relevante søgeresultater for brugeren

Indeksering

INP

INP står for Interaction to Next Paint og er fra maj 2024 en del af Googles Core Web Vitals. Du kan læse meget mere om hvad dette betyder for dig og din hjemmeside . Se også hvad du skal være ekstra opmærksom på i forbindelse med overgangen  til INP

INP

Intern link

Et intern link, i sin mest grundlæggende form, er et link der forbinder en del af et website til en anden del af det samme website. Dette betyder, at når en bruger klikker på et intern link, bliver de ikke ført væk fra dit website, men simpelthen flyttet til en anden del af det

Intern link

Intern linking

Intern linking refererer til processen med at oprette links, som forbinder en side på et website med en anden side på samme website. Det er et vigtig del af SEO strategien, som hjælper med at forbedre forbedre placeringen af et websted på søgemaskinerne.

Intern linking

J

Det mest benyttede Scriptsprog på nettet til dato. Det er nemt at bruge, men husk at være opmærksom på de faldgrupper, som kan opstå i forhold til SEO arbejdet

Javascript

K

Keyword stuffing

Keyword stuffing refererer til uetisk praksis inden for søgemaskineoptimering (SEO). Det opstår, når websteder overbelaster deres indhold med søgeord for at prøve at forbedre deres ranking i søgemaskinerne

Keyword stuffing

Kinsta Hosting

Kinsta er et af de hurtigste og mest pålidelige WordPress Holsting selskaber. Af fordele kan nævnes Gratis SSL certifikat, Gratis CDN, hurtige SSD servere og en meget overskuelig dashboard. Se hvordan du får automatisk backup på den absolut Bedste WordPress Hosting

Kinsta hosting

Klik dybde

Klik dybde refererer til antallet af klik, som er nødvendige for at nå frem til en bestemt webside fra hjemmesidens startside eller hovedside. Det er en vigtig faktor at overveje, når man designer en hjemmeside, da det er afgørende for brugervenlighed og søgemaskineoptimering (SEO).

Klik dybde

KPI står for Key Performance Indicator. Det er en måling, der bruges til at evaluere en virksomheds eller en organisations succes i at nå specifikke mål eller målsætninger. KPI’er hjælper med at vurdere, hvor godt en virksomhed eller organisation klarer sig i forhold til deres strategiske mål 

KPI

L

Latent Semantic Indexing

Latent Semantic Indexing (LSI) er en teknik, der anvendes inden for søgemaskineoptimering (SEO) for bedre at forstå, tolke og organisere information på et website.

Latent Semantic Indexing

Link

Et link er et bindeled mellem to punkter. Links er det, som binder hele internettet sammen. Ofte omtales disse som interne og eksterne links.

Link

Long-tail søgeord

Long-tail søgeord er specifikke, målrettede søgeudtryk, der som regel består af tre eller flere ord. De er “long-tail”, fordi de består af flere ord

Long-tail søgeord

M

Meta Description

Eller på dansk metabeskrivelse er et meta tag, som indsættes i

sektionen på alle sider af websitet og beskriver indholdet på den pågældende side.
En metabeskrivelse påvirker ikke direkte SEO
Meta Description

Meta-tag

Et meta-tag er et tag, som findes i siden HTML kode. Det er placeret i sidens ‘head’-sektion og giver søgemaskiner vigtige oplysninger om sidens indhold. Meta data er specielt vigtige for SEO

Meta tag

N

Negativ SEO

Eller på dansk metabeskrivelse er et meta tag, som indsættes i

sektionen på alle sider af websitet og beskriver indholdet på den pågældende side.
En metabeskrivelse påvirker ikke direkte SEO
Negativ SEO

Noindex

Noindex er en instruktion til søgemaskiner, der informerer dem om ikke at indeksere en bestemt side på et website. Det bruges på sider, som ikke ønskes vist i søgeresultaterne.
Se eksempel her

Noindex

O

OnPage SEO

On-page SEO er en vigtig del af søgemaskineoptimering, der fokuserer på optimering af indhold og tekniske elementer direkte på din hjemmeside for at forbedre din placering i søgeresultaterne. Her benyttes mange forskellige teknikker.

Onpage SEO

OffPage SEO

Off-page SEO handler om de optimeringsstrategier, som du implementerer uden for din egen hjemmeside for at forbedre din sides placering i søgeresultaterne. Off-page SEO fokuserer primært på linkbuilding, sociale signaler og brand omtale

Offpage SEO

Organisk trafik

Organisk trafik refererer til de besøgende, der finder din hjemmeside via en søgemaskine som Google, Bing eller Yahoo uden brug af betalte annoncer. Når en bruger klikker på et søgeresultat, der ikke er en betalt annonce, betragtes dette som organisk trafik

Organisk trafik

P

Panda

Google Panda er en algoritme fra Google, som har til formål, at lokalisere hjemsider af lav kvalitet, så disse ikke vises øverst i søge-resultaterne. Panda opdateringen sker idag live, når Googlebot alligevel kommer forbi

Google Panda

Programic SEO

Programmic SEO er en innovativ tilgang til søgemaskineoptimering, der kombinerer avancerede teknologier som kunstig intelligens og maskinlæring med automatiserede processer. Denne metode gør det muligt at optimere mere effektivt, hurtigt og præcist

programic seo

Q

QDF

QDF er en forkortelse for Query Deserves Freshness. Det er en del af Googles algoritme som sørger for at rangere nyt og relevant indhold, i forhold til den pågældende søgning, i toppen af resultaterne. Det kan fx være aktuelle historier i medier, pludselig omtale af en virksomhed, et produkt eller en Pandemi som Covid-19. Algoritmen kan udnyttes i mindre omfang ved at publicere nyt indhold på dit site, fx din blog

QDF

Query String

Query strings genereres gennem en søgning på en webside ved at benytte en søgeformular eller skrive forespørgslen direkte i browserens adresselinje. Det er også muligt at oprette individuelle query strings til fordel for den digitale marketingindsats. Der kan læses mege mere om query strings i indlægget og ses eksempler på, hvordan disse benyttes i den virkelige verden.

Query String

R

Rankingsignal

SEO-rankingsignaler, er de kriterier, som søgemaskiner som Google anvender for at bestemme placeringen af både websteder og indholdet på deres resultatsider. Disse signaler er kritiske for søgemaskineoptimering (SEO) og spiller en central rolle i de algoritmer, der driver rangeringsprocessen

Rankingsignal

Rich Snippet

Rich snippets defineres med microdata. Rich snippets er en ekstra mulighed for at slille sig ud i søgeresultaterne. Rich snippets giver mulighed for at få vist fx stjerner for bedømmelser, billeder eller video, direkte i søgeresultaterne. Hvis indholdet er relevant for den enkelte søgning

Rich snippet

robots.txt

Robots.txt er en standardfil, som webmasters bruger til at instruere crawlere omkring indeksering af deres hjemmesider. En robots.txt-fil er nyttig til at forhindre søgemaskiner i at indeksere specifikke områder af et websted

robots.txt

S

Schema markup

Schema markup, er mikrodata, der gør det muligt for søgemaskiner at forstå indholdet på dine websites bedre. Det blev introduceret af Google, Yahoo, Bing og Yandex som en samarbejdsindsats for at skabe en fælles forståelse af indholdet

Schema markup

SERP

SERP er en forkortelse, der står for Search Engine Result Page (Søgemaskinens resultat side). Det er den side, du ser efter at have indtastet en forespørgsel eller en søgefrase i en søgemaskine som Google.

SERP

Sitemap

Et sitemap er en fil hvor du kan liste alle websider på din hjemmeside. Dette hjælper Google og andre søgemaskiner med at forstå dit website-struktur, da de kan se alle dine sider og de informationer de hører sammen med

Sitemap

Splog

Splog er en forkortelse af Spam Blog. En Splog er ikke at anbefale til linkbuilding, selvom det ofte ses
Læs mere

splog

SSL Certifikat

Et SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) er et sæt datafiler, der når installeret på en web-server, aktiverer en sikker forbindelse mellem webserveren og en browser.

SSL Certifikat

Søgeord

Søgeord er fundamentet i en effektiv SEO-strategi. Ved at optimere dit website med relevante søgeord, kan du øge dit websites synlighed i søgemaskinerne, opnå mere målrettet trafik og forbedre konverteringsraterne

Søgeord

Søgeords kannibalisme

Overbrug af søgeord kan medføre dårligere rangeringer i søgemaskinerne. Derfor bør du undgå dette.
Læs mere her

Søgeordskannibalisme

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er en helt grundlæggende del af søgemaskineoptimering (SEO) og online markedsføring som helhed. Den er en proces, hvori man analyserer og udvælger de mest relevante søgeord

Søgeordsanalyse

Søgemaskine

En søgemaskine er et online værktøj, der hjælper brugere med at finde information på internettet ved at indtaste søgeord eller sætninger.

Søgemaskine

T

Title Tag

Et title tag benyttes til at give enhver side en unik overskrift. I forhold til SEO, er det vigtigt at give alle sider på en hjemmeside, en unik title. Title skrives i mellem title og /title tags

title tags

U

UX – User Experience

User Experience (UX), på dansk brugeroplevelsen,  er et begreb, der bruges kommenteret til en persons oplevelser, følelser, opfattelser og respons, når de interagerer med et produkt, system eller en tjeneste.

UX – User Experience

V

Voice Search SEO

Voice Search SEO (Søgemaskineoptimering for stemmesøgning) henviser til de strategier og teknikker, der finder anvendelse for at optimere en hjemmeside og dens indhold for at imødekomme den stigende trend indenfor stemmesøgninger.

Voice Search SEO

W

White Hat SEO

White Hat SEO refererer til en samling af metoder og teknikker, der benyttes til at forbedre en hjemmesidens placering i søgemaskinerne, hvor man overholder søgemaskinernes retningslinjer.

White Hat SEO

Andre indlæg som kunne være interessante for SEO

Her finder du nogle af de seneste seo artikler

se flere

Spørgsmål eller kommentar

Kontakt mig

Quick Contact

Accuranker rabat

Accuranker Gratis

Tjek placeringerne for din egen hjemmeside på under to minutter. Prøv Accuranker helt gratis og uforpligtende i 14 dage

Prøv Accuranker nu
Go to Top