Google Panda
Google Panda er navnet på en af Googles algoritmer, som skal sikre kvalitetsindhold. Google benytter algoritmen til at rydde ud i dårlige hjemmesider.
Google Panda rammer specielt sider som indeholder følgende:
- Sider med lavt kvalitetsindhold, specielt øverst på siden (Fx store bannerreklamer)
- Sider med tyndt indhold. Fx ens sider, hvor fokussøgeordet, blot er ændret, men hvor indholdet generelt er det samme.
- Keyword stuffed tekster.
- Sider med høj bouncerate (dette er ikke altid en negativ faktor)
- Sider med høj bouncerate (dette er ikke altid en negativ faktor)
Hvornår blev Google Panda frigivet?
Algoritmen blev benyttet første gang i februar 2011 og kørte i starten som et filter på de eksisterende algoritmer. Groft sagt skulle Panda startes, hvorefter den kørte på alle siderne i deres index. Faldt siden under de kvalitetskrav som Panda filteret stiller, kunne man være sikker på, at hjemmesiden blev skubbet et godt stykke ned i søgeresultaterne.
Hvordan virker Google Panda i dag?
I dag er Google Panda en integreret del af deres algoritmer og skal derfor ikke længere ”aktiveres”. Panda algoritmen kører nu live, så der konstant tjekkes for kvalitetsindhold, når hjemmesiderne alligevel crawles.
Vær opmærksom på, at Panda også har fokus på om der er mange døde links, 404 sider, duplicate content, samt om hele din online tilstedeværelse er troværdig. Så husk at give så mange oplysninger til Google som muligt.
Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:
Screaming Frog
SEMRUSH
AHREFS
Fandt du hvad du søgte?
Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.