SEO eller søgemaskine optimering?

SEO eller søgemaskineoptimering som det så pænt hedder på dansk. Går i bund og grund ud på at optimere en hjemmeside til at ranke bedst muligt i søgemaskinerne, her i Danmark er det oftest Google.
Der findes ikke mange andre marketingskanaler, som er bedre, end at ligge nr 1 på Google. Alt trafik skabt via organiske resultater er nemlig Gratis trafik til din hjemmeside.

SEO er en blanding af teknisk optimering, godt content og så i nogen grad brug af linkbuilding. Sidstnævnte er en historie for sig.

SEO er derfor en langsigtet strategi, hvor hjemmesiden systematisk opbygges og vedligeholdes for løbende at opnå bedre indhold og autoritet.

Til daglig beskæftiger jeg mig med SEO på fuld tid og vil løbende dele disse erfaringer her på siden.

Side 2 på Google er ikke godt nok

Hvis ikke de allerede er klar over det, så får du det her skåret ud i pap. Du kender det sikkert allerede fra dig selv, når du søger på google, så kligger du oftest på de øverste resultater. Og det er der faktisk også mange andre der gør.
Det sker formentlig også at du en gang imellem kommer kommer om på side 2 eller endda side 3 i søgeresultaterne. De fleste har i tendens til at holde sig på side et og finder de ikke det de søger efter, så laves der blot en ny søgning, som så kommer med nogle andre resultater.

Som det ses af grafen herunder, så er det top 3 placeringer som er de absolut vigtigste.

Google placeringsfordeling
Viser organisk CTR for søgninger fra 2.641.510 søgeord og 50.512 hjemmesider

Det er derfor altid vigtigt at være realistisk omkring dine mål. For en ting er sikkert, der er ikke meget værdi i at ligge på side to eller derunder.

Er din hjemmeside helt ny på Google, så er det ikke realistisk, at ranke i top 3 med de sværeste søgeord, i hvert fald ikke på kort sigt, for selvfølgelig kan dit site også komme til at ranke helt i toppen med den rigtige SEO tilgang.

Start med at fokusere på søgeord, med lidt mindre konkurrence og udvid så dine mål løbende.
Husk blot at SEO er en langsigtet strategi, som du aldrig bliver færdig med.