Hvad er Duplicate Content?

Duplikeret indhold, som det hedder på dansk, betyder at der findes ens indhold på flere URL’er. Duplikeret indhold er skadeligt for din SEO og kan skabe forvirring for søgemaskinerne, omkring hvilken side, der rent faktisk er den mest relevante og derfor bør rangeres højest i SERP.

Endnu værre er det, hvis søgemaskinerne opfatter dit duplikerede indhold som stjålet, dette kan nemlig i mere alvorlige tilfælde, medføre en nedrangering i søgeresultaterne.

Findes der flere sider på et website med ens eller næsten ens indhold kan løsningen være at gøre brug af canonical. Canonical fortæller nemlig søgemaskinerne, hvilken side der er den originale og indekserer derfor kun denne.

Hvordan undgår du duplikeret indhold?

Først og fremmest skal der ikke kopieres, hverken tekst eller andre sider. Selvom det virker som det oplagte valg, at genbruge teksten fra en anden side og så blot modificere denne en smule, så er det en dårlig ide. Specielt når vi snakker SEO.

Skriv derimod alle tekster fra bunden. Skal der skrives tekst til to næsten ens sider, så vil disse alligevel ofte blive forskellige, når teksten skrives helt fra start. Prøv desuden at have fokus på et unikt søgeord til hver enkelt side, så vil duplikeret indhold også nemmere kunne undgås.

Som et alternativ til canonical, så kan siden sættes i noindex, men så indekseres denne ikke i søgemaskinerne.

Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:

Screaming Frog

SEMRUSH

AHREFS

ekspert til seo

Fandt du hvad du søgte?

Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.

Kontak Dan Vester