Bounce rate – En kort forklaring
Bounce rate er en betegnelse inden for webanalyse, som bruges til at måle besøgendes interaktion med en hjemmeside. Det er en vigtig indikator for en hjemmesides effektivitet og brugeroplevelse. Dette mål angiver procentdelen af besøgende, der ‘bouncer’, eller forlader dit website, efter kun at have set en enkelt side. Det kan være resultatet af flere ting. For eksempel, hvis indholdet på siden ikke er relevant for brugeren, hvis hjemmesiden indlæser langsomt eller har et dårligt design, kan det resultere i en høj bounce rate.
Hvad betyder en høj bounce rate?
En høj bounce rate betyder ikke nødvendigvis, at dit website underpræsterer. Hvis brugeren for eksempel finder lige præcis det information de søgte efter på den landingsside de ankommer til, kan de forlade siden igen uden at interagere yderligere med websitet, hvilket vil tælle som en ‘bounce’.
Hvordan forbedrer man sin bounce rate?
Der er flere måder at forbedre sin bounce rate på. Først og fremmest kan du arbejde på at forbedre dit websites brugeroplevelse. Dette kunne være ved at forbedre websitets loadtid, gøre navigationen mere intuitiv, eller ved at præsentere indholdet mere klart. Du kunne også arbejde på at forbedre relevansen af dit indhold for at sikre, at det møder brugerens forventninger, når de lander på dit website.
Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:
Screaming Frog
SEMRUSH
AHREFS
Fandt du hvad du søgte?
Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.