Hvordan undgår du søgeordskanibalisme?

Oplever du høj konkurrence på dine søgeord? Hvis det er tilfældet, er det vigtigt at forstå, hvordan søgeordskannibalisme i SEO fungerer. Risikofaktorerne kan have en skadelig effekt på din SEO-strategi og kan have uoverskuelige konsekvenser, der kan tage lang tid at rette op på. Hvis problemet ikke håndteres i tide, kan det tage rigtig lang tid at rette op på igen.

Herunder ser vi nærmere på, hvordan man identificerer og tilretter forkert brug af søgeord på en hjemmeside. Det er en oplagt måde at forbedre SEO-performance overall.

Først ser vi lige lidt nærmere på, hvad søgeordskannibalisme er.

Hvad er søgeordskannibalisme i SEO?

Søgeordskannibalisering i SEO er, når en hjemmeside udgiver indhold med konkurrerende søgeord for at rangere højere på de samme søgeord. Dette kan ofte være et problem, fordi linkværdien og søgemaskinetrafikken fordeles mellem de forskellige sider i stedet for at give det hele til én side.

Har det nogen betydning? Ja, søgemaskinerne kan ikke skelne mellem siderne og ved derfor ikke, hvilken side der skal vises for brugerne, hvilket så resulterer i intern konkurrence med egne sider. Dette giver en negativ konsekvens for den samlede SEO og kan medføre placeringstab og i sidste ende indtægtstab for virksomheder.

Søgeordskannibalisme sker ofte på grund af simpel fejl, som nemt kunne undgås, andre gange gøres dette også helt bevidst eller på grund af manglende viden omkring hvordan SEO og søgemaskinernes algoritmer fungerer. Problemet opstår ofte, hvis hjemmesiden er målrettet forskellige sprog, eller hjemmesiden generelt er dårligt optimeret. Det ses også, at mange virksomheder kan have flere sider, der konkurrerer om de samme søgeord.

Hvorfor er søgeordskannibalisering dårligt for SEO?

Søgeordskannibalisering kan have negative konsekvenser for SEO, fordi det kan mindske chancerne for, at webstedet rangerer højt på relevante søgeord. Det kan også føre til lavere placeringer for alle sider på websitet, der bruger de samme søgeord, og kan resultere i svingende placeringer i søgeresultaterne.

For at undgå søgeordskannibalisering er det vigtigt at gennemføre en grundig søgeordsanalyse, før der laves nyt indhold, og at løse eventuelle problemer med det samme, hvis de opstår.

Undgå kannibalisering af søgeord med SEO

SEO konsekvenserne af søgeordskannibalisering afhænger af årsagen til problemet. Nogle af de faktorer, der kan forårsage dette problem, inkluderer:

Intern søgeords konkurrence

En af de hyppigste årsager til søgeordskannibalisering er intern konkurrence på websitet. Hvis flere sider er lavet med samme hensigt og brug af søgeord, kan det føre til kannibalisering, som kan resultere i tab af trafik og placeringer i søgemaskinerne. For at undgå dette skal brugeroplevelsen og hensigten med de enkelte sider kontrolleres.

Dubleret indhold

Duplikeret indhold kan også skade din SEO og påvirke placeringerne i søgemaskinerne. Hvis to artikler (to sider) omhandler det samme emne, kan disse ofte kombineres til en enkel, fyldestgørende og relevant artikel. Hvis det ikke er muligt at samle siderne, eller hvis det ikke giver mening, kan man i stedet opsætte et canonical link ved hjælp af tagget rel=”canonical” for at fortælle søgemaskinerne, hvilken side der er den oprindelige og primære side.

Duplikeret indhold og søgeord

Upassende søgeordsbrug

Upassende brug af søgeord kan skade placeringen af din hjemmeside i søgemaskinens resultater. Det er vigtigt at skabe unikt indhold og målrette hver side mod en specifik søgeterm.

Forkert søgeordsbrug kan føre til tab af trafik i forhold til andre hjemmesider med lignende indhold. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på relevante søgeord når man skriver indhold til hjemmesiden. Brugen af en god intern linkstruktur kan forbedre relevansen og dermed forbedre indekseringen i søgemaskinerne.

Unødvendig brug af søgeord

Unødvendig brug af søgeord opstår, når et website målrettes mod et specifikt søgeord på for mange sider. Det er vigtigt at undgå overbrug af søgeordet og skrive naturligt for at undgå negative konsekvenser i søgemaskinerne. Det kan være svært at afgøre, hvornår et søgeord benyttes for mange gange, så det er vigtigt at have relevans og kvalitet for øje.

Risikoen for unødvendig brug af søgeord stiger også, når hjemmesiden bliver større. Derfor skal man være opmærksom på dette, inden placeringerne begynder at falde.

Dårlig on-page optimering

Dårlig on-page optimering kan føre til placeringstab og i værste tilfælde indtægtstab. For at undgå dette kan hjemmesiden optimeres, så det sikres, at hver enkelt side er optimeret til specifikke søgetermer. Som en ekstra bonus, bliver hjemmesiden ofte meget mere brugervenlig.

Generelt skal hele hjemmesiden være trimmet i henhold til SEO.

Dårlig hjemmesidearkitektur

Dårlig hjemmesidearkitektur kan føre til placeringstab i søgeresultaterne (SERP), hvilket kan forringe din søgemaskineoptimering (SEO). Det kan også skade din autoritet og synlighed på Google. Dårlig struktur kan give et indtryk af utilstrækkelig kvalitet og inkompetence. Indeksering af unødvendige sider vil spilde crawl-budgettet, og en linkbuildingstrategi kan blive sværere, når der er flere sider, der taler om det samme emne.

Det kan også føre til tabte klik-throughs, da brugere kan blive ledt væk fra det, de ledte efter på din hjemmeside på grund af forvirrende struktur.

Dårlig website arkitektur

Manglende søgeordsanalyse

Manglende søgeordsanalyse kan have en negativ indvirkning på SEO, da det kan føre til, at indholdet på en hjemmeside ikke er optimeret til de søgeord, som brugerne typisk søger efter. Det kan gøre det sværere for søgemaskinerne at finde og rangere siden højt i søgeresultaterne, hvilket kan føre til færre besøgende og mindre trafik. Derfor er det vigtigt at gennemføre en grundig søgeordsanalyse, før man starter med at skrive indholdet til en hjemmeside, for at sikre at indholdet er relevant og optimeret til de søgeord, som brugerne søger efter.

Lav derfor altid grundige søgeordsanalyser, og få gerne feedback og ideer fra tidligere forespørgsler på hjemmesiden. I mange tilfælde kan analyseværktøjer som Google Search Console og Analytics være hensigtsmæssige i denne proces.

Dårlig linkbuilding

Dårlig linkbuilding kan føre til et fald i hjemmesidens synlighed og antallet af besøgende.

  1. Søgemaskinerne kan straffe hjemmesiden ved at give den en lavere rangering i søgeresultaterne, hvis de opdager, at hjemmesiden har fået et stort antal dårlige eller irrelevante links.
  2. En høj andel af dårlige links kan også signalere at hjemmesiden er af lav kvalitet eller er involveret i svindel, hvilket kan skade dens omdømme og tillid.
  3. At have mange dårlige links kan også føre til at hjemmesiden bliver fjernet fra søgemaskinerne eller kan få en “Manuel handling” fra søgemaskinerne.
  4. Dårlig linkbuilding kan også føre til, at hjemmesiden har svært ved at tiltrække kvalitetslinks fra andre hjemmesider, da det kan signalere at hjemmesiden er af lav kvalitet.

Det er vigtigt at have en strategi for linkbuilding, og kun at få links fra relevante og troværdige hjemmesider. Det er også vigtigt at overvåge hjemmesidens backlinks og fjerne eller disavow dårlige links. For at undgå problemerne skal der udvikles en strategi, så hvert søgeord kan målrettes separat.

Sådan undgår du kannibaliseringsproblemer i fremtiden

Det kan som sagt være en udfordring at undgå søgeordskannibalisering, men nedenstående trin vil hjælpe dig godt på vej:

  1. Gennemfør en søgeordsanalyse:
    – Identificer de søgeord, som er relevante for din virksomhed og undersøg, hvilke søgeord der bruges oftest i forbindelse med din branche.
  1. Organiser dit indhold:
    – Organiser dit indhold på en måde, så hver side eller hvert indlæg er optimeret til et specifikt søgeord.
  1. Brug unikke metatags:
    – Brug unikke metatags, såsom title tag og meta beskrivelser, for hver side eller hvert indlæg for at sikre, at søgemaskinerne forstår, hvad hver side eller hvert indlæg handler om.
  1. Undgå at have flere sider eller indlæg om det samme emne:
    – Hvis du har flere sider eller indlæg, der dækker det samme emne, skal du vælge den bedste side eller det bedste indlæg og redirect de andre til denne side eller dette indlæg.
  1. Monitorer dit indhold og dine søgeord regelmæssigt:
    – Hold øje med din hjemmesides trafik og søgeordene, som brugerne benytter til at finde din hjemmeside. Hvis du bemærker, at to sider eller indlæg konkurrerer om de samme søgeord, skal du hurtigst muligt løse problemet.
  1. Brug interne links:
    – Brug interne links til at lede brugerne og søgemaskinerne til de relevante sider på din hjemmeside. Det kan hjælpe med at fordele trafikken og forbedre brugeroplevelsen.

Sørg for, at alle interne links på hjemmesiden er korrekte, og peger på de rigtige sider.

Undgå også at bruge ankertekst med eksakt match, når du henviser til dit indhold, da dette kan resultere i, at dine sider kannibaliseres af andre hjemmesider med lignende indhold.

Hold øje med, hvordan du linker til andre sider, og sørg for, at alle links er relevante og brugbare.
Det kan også hjælpe at rydde op på sider, der konkurrerer om placeringerne.

Konklusion

Optimering på to eller flere sider med samme søgeord er no-go for SEO. Fokusér på ordentlig sideoptimering, opdateret indhold, gode metabeskrivelser og stærke SEO-tekster for at opnå gode resultater.

Undgå søgeordkannibalisering for enhver pris og vælg altid et unikt søgeord til hver enkelt underside på dit website. Brug et analyseværktøj, til at finde relevante og ikke allerede benyttede søgeord.

Organisering af indhold er ofte nøglen til at løse SEO-problemer.

Prøv AccuRanker gratis i 14 dage her

Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:

Screaming Frog

SEMRUSH

AHREFS

ekspert til seo

Fandt du hvad du søgte?

Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.

Kontak Dan Vester