Long-tail søgeord – En nødvendig tilgang i SEO
Long-tail søgeord er specifikke, målrettede søgeudtryk, der som regel består af tre eller flere ord. De er “long-tail”, fordi de normalt findes i den “lange” ende af søgeforespørgslernes fordelingsgraf, hvilket betyder, at de er mindre almindelige individuelt, men samlet udgør en stor andel af internetsøgninger.
Hvorfor er Long-tail søgeord vigtige?
Long-tail søgeord er afgørende for effektiv SEO for en række grunde. For det første har de mindre konkurrence i søgemaskinernes resultater. Da de er mere specifikke, er antallet af websteder, der forsøger at rangere på disse vilkår, betydeligt mindre. Det betyder, at en veloptimeret side har en meget bedre chance for at rangere højt.
For det andet har long-tail søgeord højere konverteringsrater. Dette skyldes, at brugere, der foretager disse specifikke søgninger, allerede ved, hvad de leder efter. Når de finder det, er de derfor mere tilbøjelige til at konvertere.
Brug af Long-tail søgeord i din strategi
Det er afgørende at inkludere long-tail søgeord i din SEO-strategi. Når du opretter indhold, skal du tænke på de specifikke søgninger, som det ønskede publikum kan foretage. Brug disse søgeord naturligt i dit indhold for at øge dine chancer for at rangere højt i søgemaskineresultaterne.
Long-tail søgeord kan også bruges til at skabe mere målrettet, relevant indhold. Hvis du kender de specifikke spørgsmål eller problemer, som dit publikum står overfor, kan du oprette indhold, der direkte adresserer disse spørgsmål, hvilket gør dit indhold mere attraktivt og nyttigt for dine brugere.
Long-tail søgeord fra søreordanalysen
Long-tail søgeord er også en del af søgeordsanalysen og content mapping
Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:
Screaming Frog
SEMRUSH
AHREFS
Fandt du hvad du søgte?
Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.