Forstå Query strings

En hjemmeside bør ikke være en statisk brochure, men derimod give de besøgende en dynamisk, brugervenlig og personlig oplevelse. Data skal udnyttes og gemmes, og i den forbindelse kan query strings være nødvendige for at få adgang til ønsket data og præsentere et specifikt resultat for brugeren.

Query strings genereres gennem en søgning på en webside ved at benytte en søgeformular eller skrive forespørgslen direkte i browserens adresselinje. Det er også muligt at oprette individuelle query strings til fordel for den digitale marketingindsats. Nedenfor vil jeg komme nærmere ind på, hvad query strings helt specifikt er, for at udnytte mulighederne bedst muligt.

Hvad er en Query string?

En query string er et sæt af tegn, der er tilføjet den sidste del af en URL.

En query string er et sæt af tegn, der er tilføjet den sidste del af en URL. En query string starter efter spørgsmålstegnet (?) og kan indeholde en eller flere parametre. Hver parameter repræsenteres af et unikt nøgleværdi-sæt eller et sæt af to sammenkædede dataelementer, adskilt af et lighedstegn (=). Flere parametre adskilles af et og-tegn (&).

Her er et eksempel på en URL med en query string med tre parametre.

Copy to Clipboard

Hvorfor er Query strings vigtige?

Query strings er vigtige af flere årsager. De videregiver information til webserveren og fortæller, hvilket indhold der skal leveres eller hvad der skal ske. Derudover videregiver query strings også information til andre applikationer, forbedrer brugeroplevelsen (UX) og kan anvendes til mange andre praktiske formål. Fra et markedsføringsperspektiv er query strings også vigtige, da de kan bruges til at spore webstedstrafik, overvåge søgetermer på dit websted, personalisere marketingkampagner og meget mere.

Hvad er forskellen på Query strings og sti-parametre?

For ikke at forveksle forskellige ting, skal jeg understrege, at der er forskel på Query strings og sti-parametre, da de har forskellige funktioner.

Sti-parametre

  • Placeret til venstre for spørgsmålstegnet (?)
  • Kan ikke udelades, da det ville ændre URL-stien
  • Bruges til at identificere en specifik ressource eller side

Nedenstående URL har to forskellige sti-parametre

Copy to Clipboard

Query parameter

  • Placeret til højre for spørgsmålstegnet (?)
  • Kan udelades, da de ikke er en del af URL’en
  • Bruges til at sortere og filtrere ressourcer

Herunder ses samme url med tre forskellige Query parametre

Copy to Clipboard

Query Strings eksempler fra den virkelige verden

Oplysningerne i en query string sendes til webstedet og gemmes i serverlogfilerne, hvor de kan gemmes som indlejrede data og bruges til en række forskellige formål.

Hvad betyder det fra et rent praktisk synspunkt?

Det ser vi nærmere på herunder og kommer med eksempler på, hvor de fungerer “bag kulisserne.”

1. Navigation på hjemmesiden

Query strings hjælper med at tilpasse brugeroplevelsen ved at ændre sideindhold i overensstemmelse med, hvad brugeren søger efter, og hvordan informationen skal vises.

Her er nogle af navigationsmulighederne, med Query strings:

  • Filtrering
  • Genbestilling
  • Pagination
  • Søgning
  • Identificering
  • Oversættelse

2. Personalisering af landingsside

Parametre giver mulighed for at ændre hjemmesiden, så der kan leveres forskellige oplevelser til de besøgende.

Lad os f.eks. sige, at der er tre PPC-annoncer, der promoverer dine tjenester – en til SEO, en anden til A/B-test og en tredje til oprettelse af indhold. ed at anvende forskellige parametre på hver annonce kan der dynamisk udfyldes indhold for at skabe varianter af en landingsside. Dette sikrer, at alle produkttilbud, beskeder, CTA’er osv. er relevante for de besøgendes søgeforespørgsler.

3. Cross-domain tracking

Det er ofte udfordrende at få et klart billede af, hvordan besøgende interagerer med et brand, hvis man har flere relaterede domæner.

Ved at bruge forespørgselsstrenge til sporing på tværs af domæner, kan Google Analytics genkende brugernes sessioner på relaterede websteder som en enkelt session, hvilket giver dig en mere præcis repræsentation af dine kunders konverteringssti.

4. Kampagnesporing

For bedre indsigt og forståelse af afkastet af marketinginvesteringer er det nødvendigt at spore kampagnerne.

Ved at tagge URL’er med UTM-parametre kan du spore adskillige attributter for trafikken i Google Analytics.

Herunder er nogle af de mest anvendte UTM-parametre:

  • utm_source:
    – Søgemaskiner, social platforme, e-mail-nyhedsbrev osv.
  • utm_medium:
    – CPC (pris pr. klik), affiliate, influencer, QR-kode osv.
  • utm_name:
    – Kampagne- eller promoveringsnavn som f.eks. “Black Friday.”
  • utm_term:
    – Søgeord til annoncer
  • utm_content:
    – Forskellige annoncer eller links, der peger på kampagnens URL

Disse oplysninger hjælper med at bestemme, hvilke annoncemateriale og kanaler der er de mest effektive, så du kan oprette mere effektive kampagner og beslutte, hvordan budgettet skal allokeres fremadrettet.

5. Udfyldning af formularer

Personalisering og automatisering er altafgørende for e-handel. Overvej hvor nemt det er at gennemføre et køb fra en hvilken som helst netbutik.

Det hele handler selvfølgelig om designet. Er der tid til at genoverveje købet? Er check-out-processen nem, eller droppes handlen på grund af manglende UX? Og selvfølgelig er der en problemfri betalingsproces.

Query strings gør det muligt for online-butikker at forududfylde faktureringsfelter og andre oplysninger automatisk, hvilket forbedrer kundernes oplevelse og øger konverteringerne.

6. Email marketing

Personalisering er en del af det, der gør e-mail marketing så effektiv. Brugere er mere tilbøjelige til at engagere sig, når de bliver mødt af deres eget navn i stedet for “Kære Hr.” eller “Hej Gæst.”

Personaliseringen kan tages et skridt videre ved at sende variabler dynamisk gennem en query string for at levere tilpassede links til kunderne. Disse links kan konfigureres til at vise en personlig besked på webstedet for at øge engagementet eller autofyldning af kontaktformularer for at strømline kommunikationen og fremskynde betalingsprocessen, inden kunden bliver afbrudt og fortryder købet.

7. Affiliate- og partnerprogrammer

Affiliate- og henvisningsprogrammer er effektive måder at annoncere for virksomheden på og øge salget. Du kan bruge query strings til at oprette tilpassede links, som dine partnere og kunder kan dele med deres målgruppe og venner.

For eksempel kan der genereres et tilpasset link til en tilmeldingsside for hver affiliate-partner:

Copy to Clipboard

Ved at indstille affiliate-brugernavnet som en query string er det muligt at spore, identificere og belønne dem, der henviser til dine produkter og tjenester.

8. Rabat koder

Rabatkoder kan tiltrække kunder og øge salget ved at benytte query strings til at tilføje rabatkoder og specialtilbud til e-mailmarketing, Google Ads og sociale kampagner. Ved at tagge kampagnens webadresse kan der automatisk anvendes en rabat på en kundes indkøbskurv. Eksempler herpå kunne være: ?addcpn=gratisfragt, ?addcpm=20%rabat osv.

9. Lead kvalifikation

Lead kvalifikation er en anden måde, hvorpå query strings kan anvendes. Indgående marketingaktiviteter kan generere en masse trafik til hjemmesiden, men ikke alle besøgende repræsenterer et lead, der er værd at følge op på. Query strings kan hjælpe med at vurdere kvaliteten af kundeemnerne, så det er muligt at udnytte salgs- og marketingressourcer bedst muligt.

Har en besøgende tjekket siden med priser? FAQ-sektionen? De tekniske specifikationer? Siden “Job”? Query strings kan spore disse bevægelser og videreformidle oplysningerne til andre applikationer, såsom lead-systemer eller det interne CRM.

Query strings: Nyttig volapyk

Query strings kan virke som volapyk i slutningen af en URL, men der er et formål med dem. Query strings har en betydelig indflydelse på brugeroplevelsen og giver virksomheder værdifuld indsigt, samtidig med at de driver trafik og øger omsætningen.

Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:

Screaming Frog

SEMRUSH

AHREFS

ekspert til seo

Fandt du hvad du søgte?

Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.

Kontak Dan Vester