Noindex
Noindex er en instruktion til søgemaskiner, der informerer dem om ikke at indeksere en bestemt side på et website. Det bruges på sider, som ikke ønskes vist i søgeresultaterne. Denne instruktion er en del af Robot Exclusion Protocol (REP), en gruppe standarder, som webmastere bruger til at styre søgemaskinernes adfærd på deres websites.
Hvordan virker noindex?
For at bruge ‘noindex’, skal du blot tilføje det i sidens kode (meta-tag), til de sider du ikke ønsker at have indekseret. Som standard vil søgemaskiner prøve at indeksere alle sider de besøger. Når de ‘læser’ websidens kode og ser ‘noindex’-direktivet, vil de springe over denne side.
Hvorfor bruge noindex?
Noindex er meget brugbar til at kontrollere hvilke sider, der skal rankes i søgemaskinerne. Noindex benyttes ofte på login sider, interne søgeresultatsider, eller sider med duplikeret indhold, som ikke ønskes indekseret.
Det er også vigtigt at have ‘noindex’ på sider, der er i testfasen, eller på sider der muligvis er under udvikling og dermed ikke er klar til offentlig visning.
Noindex og SEO
Effektiv brug af ‘noindex’ kan være en vigtig del af din SEO-strategi. Ved at fortælle søgemaskinerne, hvilke dele af dit websted de skal ignorere, kan du sikre, at kun de mest værdifulde og relevante sider crawles og dermed vises i søgeresultaterne.
Det er dog vigtigt at bruge ‘noindex’ med forsigtighed. Hvis du ved et uheld anvender det på en vigtig side, kan denne side forsvinde fra søgemaskinernes indeks og søgeresultater, og det kan skade dit websteds samlede SEO.
Eksempel på noindex:
Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:
Screaming Frog
SEMRUSH
AHREFS
Fandt du hvad du søgte?
Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.