Mangler du bedre placeringer eller en øget indtjening på din webshop, så skal du måske overveje at skrive nogle gode seo tekster, som rent faktisk også har noget godt og brugbart indhold for dine brugere / kunder. Brugbart indhold giver også konverteringer på dit site, hvis du giver mulighed for dette.
Arbejdet med seo tekster til din hjemmeside kan derfor være den rigtige seo strategi. Selvfølgelig skal den tekniske opsætning være på plads, med dette regner jeg med allerede er fikset.

Seo tekst 2019

Er SEO tekster vigtige?

SEO tekster og tekstforfatning er stadig en vigtig del af den samlede SEO indsats, men det skal gøres rigtigt, også selvom mange stadig er med den opfattelse at keyword density, brug af og specielt minimumslængder på teksterne er altafgørende.

Glem det! – Teksterne skal IKKE minimum være på enten 300, 500 tegn, eller hvad du nu har hørt. Google er blevet meget bedre til at gennemskue denne type af tekster, hvis eneste formål er at give mere indhold til søgemaskinerne.

Flyt derimod alt din fokus over på at skrive nogle kvalitetstekster med fokus på indhold, som dine brugere rent faktisk kan bruge og efterspørger. Løber du tør efter 200 ord, så stop med at skrive. Skriver du for at skrive, så bliver det sjældent godt.
Det giver brugerne værdi og Google giver dit site værdi. Så simpelt er det.

Indhold i gode SEO tekster

Lad os starte med at nævne nogle af de vigtigste punkter, som du skal have fokus på når der skal laves gode tekster til SEO, som en del af den samlede onpage optimering

Hvor skal jeg benytte mine søgeord?

Lad os starte med at nævne nogle af de vigtigste punkter, som du skal have fokus på.

  1. Page title – her skal søgeordet benyttes og gerne så langt til venstre som muligt
  2. Overskrift

    – skriv ikke helt det samme som i page title, omformuler sætningen

  3. Teksten

    benyt søgeordene naturligt og få dem brugt i hele sætninger, som er søges efter

  4. URL – Skal gerne indeholde søgeordet og ikke være for lang
  5. Underoverskrifter

  6. Hvis det giver mening så fremhæv ordene med hhv. fed eller kursiv.
  7. Billeder – Udnyt ”alt” teksterne

Når det så er sagt så kan vi begynde at se lidt nærmere på hvad og hvorfor vi skal lave disse tekster.

Hvad er seo tekster?

Kort fortalt så er SEO tekster, en tekst der ligges på en hjemmeside, for at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne (Og fra nu af, give brugerne hvad de leder efter ?).
Som jeg kort har nævnt, så er det ikke længere tilstrækkeligt, blot at skrive for at skrive og blot benytte sine søgeord tilstrækkeligt mange gange. Nu skal der skrives til brugerne og de er kritiske.

Hvad betyder indhold i teksterne så i forhold til placeringerne?

Alt, specielt hvis du spørger Google om dette! (Du kan selvfølgelig ikke ranke ordentlig uden links, men det er en helt anden sag).
Google lever af, at levere de bedste resultater, så derfor er det også altafgørende at deres brugere finder det de søger efter, og helst i første hug. Derfor er SEO heller ikke noget du bliver færdig med, men derimod en langvarende proces, som løbende skal tilpasses Googles visioner.  Helt enkelt, så er strategien fra Google, at dem der tilbyder det bedste og mest værdiskabende indhold får de bedste placeringer.
Når du leverer noget brugbart og relevant indhold, så vil brugeren også blive på dit site i længere tid. Og længere tid på sitet er ens betydende med gode nyheder for Google og det medfører igen lidt mere værdi til dit site.
Så i gang med en søgeordsanalyse, så du ved hvilke ord du skal fokusere på, når tekstforfatningen går i gang.

Lange tekster og keyword density

Som nævnt ikke noget du skal have fokus på.

Bevar dit fokus på kvalitet frem for kvantitet. Det bliver gennemskuet, måske ikke lige med det samme men du kan være helt sikker på, at det ikke er en holdbar løsning med kvantitet. Google er som sagt blevet meget bedre til at skelne mellem såkaldte spam og gode tekster. Det behøver ikke være så svært. Skriv til kunderne og ikke søgemaskinerne, så er du allerede godt på vej i den rigtige retning.
Søgeordet og søgetermer skal selvfølgelig indgå i teksten, men det skal være naturligt og teksten skal ikke spammes til med dette. Denne praksis er et overstået kapitel. Sørg i stedet for at benytte LSI søgeord (Latent Semantisk Indeksering).

Hvad er LSI Søgeord?

Helt kort fortalt, så er LSI ord, søgeord som knytter sig op af fokussøgeordet.
Ex med søgeordet Støvler, så vil LSI ord kunne være gummistøvler, Sko, Herresko m.m.
Jeg vil forsøge at lave et indlæg omkring dette emne i den kommende fremtid, hvis jeg kan finde tiden til det ?.

På den måde får du skabt en stærk side med noget godt og brugbart indhold og det vil helt sikkert blive belønnet. (God tekst gør det selvfølgelig ikke alene, men det hjælper).

Interne links giver værdi

Der snakkes konstant omkring linkbuilding, hvor du skal skaffe dig nogle links fra eksterne kilder. Der er faktisk også værdi i, at lave interne links. I Googles øjne er intern linkning nemlig også vigtigt, idet det ofte giver rigtig god mening, hvis dette gøres rigtigt.
Skriver du en tekst omkring kaffemaskiner så vil det give rigtig god mening, hvis brugerne som læser din tekst også får mulighed for at læse om fx kaffe eller kaffekander.  
Når du tænker over det, så giver det også rigtig god mening. Hvis du alligevel har valgt at fordybe dig i et emne eller produkt, som du overveje at købe, så vil du også gerne have så mange brugbare informationer uden at du skal tilbage til google og søge efter disse.
Det giver desuden en god brugeroplevelse, brugeren bliver på dit site og i sidste ende øger det chancen for at de køber dit produkt (eller hvad formålet nu er med siden).
Som en ekstra ”bonus” ved at benytte intern linkning, så kan det være medvirkende til at forebygge kannibalisme i søgemaskinerne (den forkerte side dukker op i søgeresultaterne). Ved at benytte nogle gode Anchor tekster signalerer du kraftigt, til Google, hvor du har placeret dit indhold og Google har derfor nemmere ved at finde ud af hvad der er på de enkelte sider.

Der er selvfølgelig mange andre ting der er værd at overveje når der skal laves tekster. Det er heller ikke nemt at lave en generel regel for, hvordan den optimale Seo-tekst ser du. Der er også store forskelle fra branche til branche, men ovenstående kan tages med uanset hvor der skal skrives til, så god skrivelyst.

Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:

Screaming Frog

SEMRUSH

AHREFS

ekspert til seo

Fandt du hvad du søgte?

Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.

Kontak Dan Vester