Hvorfor skal jeg optimere min webshop?

Der er skrevet sider op og sider ned omkring vigtigheden i, at få optimeret sin webshop korrekt, men alligevel ser jeg daglig eksempler på webshops, som intet har gjort, men alligevel ikke kan forstå, at de ikke har nogle gode placeringer i søgemaskinerne.
Jeg vil derfor forsøge at komme ind på et par af de vigtigste punkter her, så hvis du er i tvivl om din webshop er SEO optimeret, så er det med at læse videre.

SEO på webshop

#1. Manglende titler og metabeskrivelser

Selvom det efterhånden burde være helt grundlæggende og derfor ikke nødvendigt at nævne her, så er der alligevel mange som ikke lige får lavet nogle gode og brugbare titler og metabeskrivelser på webshoppen.

Bevares, det tager tid, men det er til gengæld en god investering at tænke OnPage seo. Læs mere om den Perfekte onpage SEO. Google bruger stadig titlerne til at finde ud af, hvad der er på siden og hvordan du skal rangeres i søgeresultaterne. Metabeskrivelserne er ligeledes vigtige, ikke mindst fordi det er din mulighed for at fortælle dine kunder, hvad der rent faktisk kan findes på siden og samtidig få skrevet en god call-to-action. Gør du det ikke selv, så finder søgemaskinerne selv noget tekst på siden, som kan udfylde dette felt.
Derfor kan det, selv om det ikke burde være nødvendigt, siges nok. Få styr på titler og metabeskrivelser.

Er titler og metabeskrivelser vigtige:

Ja, meget vigtige, for uden dem er der ingen gode placeringer

Hvordan retter du titler og metabeskrivelser?

Det er manuelt arbejde, som ligger lige til højrebenet. Der er ingen vej udenom. Det er bare at komme til tastaturet og får lavet nogle individuelle titler, som minimum indeholder det vigtigste søgeord for siden.

En page title skal være unik og må derfor ikke indgå på andre sider af dit website. Benytter du fx titlen ”billigt legetøj online – køb det her” på størstedelen af sitet, så har Google eller brugerne ingen mulighed for at adskille siderne fra hinanden. Derfor vil webshoppen blive vist færre gange i søgeresultaterne og dermed få færre besøgende.

Vær opmærksom på længde af dine titler. Det er muligt at skrive rigtig lange titler som Google også læser, men der er et maks på, hvor mange pixel som vises i søgeresultaterne.

Metabeskrivelserne er ikke en ranking factor, men alligevel en vigtig del idet dette er din mulighed for at overbevise brugerne om, at de skal vælge din side frem for en af de andre i søgeresultatet. Så brug lidt tid på dem når du alligevel er i gang med at skrive de gode page titles.

# 2. Produktbeskrivelser på webshoppen

Igen burde dette ikke være et samtaleemne i 2019. Alle burde som minimum have en god lang beskrivelse på alle deres produkter i en webshop. Og nej, du skal ikke bare benytte dig af de tekster, som kommer med fra producenten. Denne tekst benyttes at alle andre som driver en webshop med de samme produkter!

Helt enkelt så kan søgemaskinerne ikke finde ud af, hvad produktet handler om og kan derfor ikke rangere det, som det måske eller havde fortjent med en lidt bedre produkttekst.

Skriv derfor mere end de to linjer som man ofte ser i en webshop. Teksten skal være hjemmelavet, dvs. du skal skrive disse selv, så har vil produktet have en væsentlig større chance for at rangere i søgemaskinerne. Og som en bonus vil du også helt automatisk benytte dig af flere ordkombinationer, når der skrives længere tekster og disse vil ligeledes gøre det muligt at blive fundet på såkaldte long terms søgeord.

Er Produktbeskrivelser på webshop vigtige?

Ja, unikke produktbeskrivelser kan være alt afgørende for dine placeringer i søgemaskinerne

Hvordan skriver man gode produktbeskrivelser?

Start med at lave en skabelon for, hvordan du vil have beskrivelserne til at se ud. Så er det nemt at overlade opgaven til en medhjælper eller hvem det måtte være der skal hjælpe med dette. PÅ den måde sparer i meget tid, hvis andre skal overtage opgaven, idet der ikke skal bruges tid på at være kreativ m.m.

I skabelonen kan der for eksempel stå at der som minimum skal svares på 3 spørgsmål

Ex.

  1. Hvad vil kunden gerne vide om produktet?
  2. Produktegenskaber
  3. Hvad hjælper produktet med?
  4. Hvordan bruges produktet?
  5. Hvad kan produktet bruges sammen med?
  6. Hvorfor dette produkt frem for et andet?

Der er mange muligheder, men det er helt op til dig, hvad der skal skrives. Det vigtigste er at du får skrevet en brugbar produktbeskrivelse som er unik og giver brugbare information for brugeren.

# 3. Produktanmeldelser giver synlighed

Mange udnytter ikke muligheden med produktanmeldelser. Har du nogen gange været i tvivl om du skulle købe netop dette produkt? Hvis det er tilfældet, så ved du også at en god produktanmeldelse kan være afgørende for om du vælger netop dette produkt.

Her snakker vi ikke om en samlet anmeldelse på fx TrustPilot, vi snakker det enkelte produkt og på din egen platform. Det er her du kan hente noget SEO værdi.

  1. Dine kunder skriver noget unikt tekst på det enkelte produkt
  2. Produktanmeldelserne kan blive vist i søgeresultaterne hvis du fremhæver disse med Schema markup.

Hvor vigtig er produktanmeldelser for SEO?

Vigtigt, men ikke afgørende. Det kan være med til at give en bedre synlighed i søgemaskinerne. Bliver anmeldelserne trukket med ud i søgeresultaterne vil de skille sig ud idet der bliver vist en række stjerner under det organiske resultat

Eksempel på AggregateRating, så anmeldelser kommer med i søgeresultater

Dine kunder får også mulighed for at se, hvad andre syntes om produktet. Det i sig selv kan også føre til et nemmere salg også selvom det intet har med SEO at gøre.

Hvordan laver man produktanmeldelser?

Svaret giver næsten sig selv. Det er dine kunder, som skal lave disse anmeldelser. Det kan nogle gange være svært at få kunderne til at komme tilbage for at skrive en anmeldelse og du skal derfor aktivt sørge for at dine kunder bliver kontaktet ca. 1 måned efter at de har købt produktet. Få lavet en fast procedure, som automatisk kontakter kunderne. Det er vigtigt at fortælle kunderne hvilket produkt de har købt og hvilket produkt du ønsker at de skal anmelde. Husk det skal være nemt, så et direkte link til produktet er altid en god ide.

Har du ikke allerede produktanmeldelser på siden, så få din udvikler til at opsætte dette og send så en mail til alle de kunder som handlet hos dig de seneste to måneder, så er du allerede godt i gang. Husk at opsætte Schema Marcup (schema.org/aggregateRating).

# 4. Landingssider til vigtigste søgeord

Når du opbygger en webshop vil de fleste forsøge at tænke som brugerne og får lavet den mest logiske navigation, så det bliver nemmest at komme rundt på sitet.

Herefter laves der en kategoristruktur, i mindre webshops er denne blot på et niveau, men i mange tilfælde er denne i flere niveauer.

Jeg vil ikke gå nærmere ned i, hvordan sådanne opbygninger kan se ud, men fælles er, at det ikke er muligt at lave menupunkter til alle kategorierne, som man gerne vil findes på. Derfor skal der laves nogle landingssider.

Er landingssider vigtige for SEO?

Ja, de er meget vigtige. Landingssiderne målrettes søgeord med høj søgevolumen. Hvis ikke der er oprettet landingssider til specifikke søgeord, så går webshoppen potentielt glip af rigtig meget trafik. En landingsside kan være opbygge på mange forskellige måder, fælles er dog af formålet med denne er at lede trafik ind til webshoppen, uden at være en direkte kategoriside.

Hvordan laver du landingssider?

Først og fremmes skal der laves en søgeordsanalyse. Den vil nemlig give dig svar på, hvor der er et potentiale. Med Søgeordsanalysen i hånden kan du begynde at overveje om nogle af søgeordene kan indarbejdes på de nuværende kategorisider eller om der skal oprettes nye sider til disse.

En landingside kan være en side, hvor du giver en masse fakta omkring specifikke produkter, situationer eller montagevejledninger m.m. Der er mange muligheder og det er kun fantasien som sætter grænserne. Du skal blot huske at siderne skal skrives for brugerne og ikke for søgemaskinerne. Skriv igen tekster af høj kvalitet og sørg for at det er nemt at komme til de produkter du gerne vil sælge.

Fx laver du en guide om, hvordan du bygger en terrasse, så sørg for at det bliver nemt at købe alle de produkter, som indgår i guiden. Det er jo det som er formålet i sidste ende.

# 5. Duplicate content

Det er desværre fortsat et stort problem med duplikeret indhold på webshops. Specielt på grund af filtre.

Rigtig mange webshops er opsat således at der tilføjes en række filtre, som tilføjer ekstra parametre til URL’en. Et godt eksempel kunne være som herunder:

www.min-webshop.dk/sofaer (kategori) så tilføjes der et filter, hvor der sorteres efter pris, fordi du gerne vil give brugerne et direkte links til sofaer, som koster mellem kr. 5.000-10.000, her ændres url’en så til www.min-webshop.dk/sofaer?dir=desc&order=price, nu er der pludselig flere sider med samme indhold, men blot sorteret forskelligt og det giver rigtig meget duplikeret indhold når der benyttes mange forskellige filtre.

Når nu alle disse forskellige URL’er med ens indhold bliver indekseret i søgemaskinerne, så er problemet at søgemaskinerne ikke er kloge nok til at vurdere, hvilke sider som rent faktisk er den rigtige og derfor bliver man ofte vist længere nede i resultaterne.

Er duplikerede sider et problem for SEO?

Meget vigtigt. Løses problemet ikke vil der på sigt blive indekseret rigtig mange sider, som vil medføre færre topplaceringer. Desuden er der risiko for at Google straffer dit site eller i bedste fald, selv vælger de sider som skal indekseres. Dette er ikke nødvendig den mest oplagte side.

Hvordan løses problemer med duplikeret indhold?

Først og fremmest skal du undersøge om problemet er aktuel for din webshop.
Tjek om der opstår dynamiske url’er når du navigerer rund på sitet. Er det tilfældet er din webshop også omfattet af problemet. Du kan evt. benytte dig af værktøjet Screaming Frog, som er et gratis seo tool, indtil 500 sider, derefter skal du betale små kr. 1500 pr år for at benytte det. Men det er alle pengene værd!.

Har du dynamiske url’er på sitet skal du tjekke om der er opsat korrekte canonical links på siden, tjek dette i kildekoden. Der findes også mange gratis værktøjer til at tjekke for canonical links, bla Moz toolbar. Søg evt. på google efter et tool.
Canonical link skal IKKE indeholde dynamiske url’er, men skal pege direkte på den ”pæne” URL.

Gør sitet slet ikke brug af canonical links, bør du få din udvikler til at opsætte dette. Ofte kan samme varegruppe findes på flere forskellige url’er alt efter hvilken måde den enkelte kategori tilgås.

Det er ofte ikke så krævende at opsætte canonical for webudvikleren, men de skal vide hvad de laver. Det ses så ofte at canonical links ikke er opsat korrekt og derfor enten ikke giver nogen nytte eller i værste fald peger på helt forkerte sider

Fejl på webshops – Fokus på SEO

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *