Endnu en Google-opdatering er udrullet i løbet af den seneste uge, denne gang omhandler det domæne diversiteten i søgeresultaterne.

Google har selv annonceret, på Twitter, at der er foretaget opdateringer i søgeresultaterne. Opdateringen sker for at vise mere varierede søgeresultater. Det betyder, at Google fremover, udelukkende vil vise maks to resultater fra samme domæne, på én bestemt søgning.

Google update

Opdateringen kommer som følge på henvendelser fra brugere (søgere) og professionelle SEO-folk, som over en årrække har ”klaget” over, at der nogle gange fremkommer både 4 og 5 resultater fra samme domæne, på en enkelt søgning.
Dette vil Google fremover forsøge at efterkomme med denne opdatering.

Som Google selv siger det: ”Denne forandring, som nu lanceres i Google Search, er designet til at give en større diversitet i vores resultater.” Og tilføjer desuden: ”Denne opdatering betyder, at du normalt ikke vil kunne se mere end to søgeresultater fra det samme websted i vores top søgeresultater.”

Jeg ser tydelige eksempler på netop dette. Flere af vores kunder havde placeringer, på specifikke søgeord, på plads 1-4. Her i skrivende stund er disse placeringer nu reduceret til kun at omhandle en placering som nr. 1 og 2. De sidste URL’er er ganske enkelt fjernet fra side 1.

Visninger i seo resultat

Google opdateringen vil ikke altid slå igennem

Google tilføjer også, at de forbeholder sig ret til at vise mere end to resultater fra samme domænenavn, hvis de finder dette passende. ”Vi kan dog stadig vise mere end to i de tilfælde, hvor vores systemer beregner, at det er særligt relevant, for en bestemt søgning”.
Dette formoder jeg er rettet specielt imod, bland andet Brand søgninger, selvom jeg med et par hurtige søgninger ikke lige pt. kan fremtvinge disse.

Sub-domæner ses som en del af hoveddomænet

Et sub-domæne vil fremadrettet, generelt blive behandlet som en del af hoveddomænet. Det vil sige, at hvis du har nyheder.mitdomæne.dk, så vil det blive betragtet som en del af domænet www.mitdomæne.dk og dermed tælle med i forhold til de to resultater, som nu fremadrettet kan vises. Det er derfor i teorien ikke længere muligt at få både to resultater for mitdomæne.dk og to for sub-domaæne.mitdomæne.dk. Der kan dog stadig vises en fra hver.

Som altid og som i ovenstående tilfælde, så forbeholder Google sig også her retten til at behandle nogle sub-domæner anderledes: ”Sub-domæner behandles dog som separate websteder, når det anses for værende relevant”.

Ændringerne har kun indflydelse for de almindelige søgeresultater, altså ikke video, billede og tophistorier m.m.

Google understreger desuden, at denne ”opdatering”, ikke er en egentlig opdatering og at den på ingen måde er forbundet med den igangværende Core opdatering.

Mange tidligere Google opdateringer

Google har gennem årene opdateret, hvordan indekseringerne fungerer i en Google-søgning mange gange. Tilbage i 2010 blev der lavet ændringer i deres rankingalgoritme, som skulle gøre det lettere for brugerne at finde et stort antal resultater fra et enkelt websted. Dette blev dog reduceret igen tilbage i 2012. Året efter blev der igen skåret yderligere ind, med færre resultater fra samme domæne. Og nu senest her i juni 2019 er der skåret yderligere ned på antallet af resultater.
Det er formentlig ikke sidste gang at vi ser denne type af opdateringer fra Google, men vi følger selvfølgelig med og tilpasser os alle opdateringer

Hvilke værktøj benyttes til seo? – Nogle af de mest kendte er:

Screaming Frog

SEMRUSH

AHREFS

ekspert til seo

Fandt du hvad du søgte?

Var det ikke lige denne information du manglede eller har du bare behov for at vide yderligere omkring SEO, så smid mig en mail.

Kontak Dan Vester